روغن موتورسیکلت با کیفیت آلمانی

لینک خبر – به نقل از تحلیل بازار

بازار؛ به نقل از مهسا فولادی مدیر فروش برند پرتکس اویل به عنوان یکی از شرکت های هلدینگ RNAP در خصوص لانچ روغن موتور سیکلت این برند گفت: تکنولوژی و بازار موتورسیکلت ها هر روز در حال ارتقا و توسعه است، ارتقای که اغلب راکبان در زمان استفاده از این وسیله نقلیه کمترین توجه را به نگهداری آن به ویژه استفاده صحیح از «روغن موتور» دارند. همین مساله سبب شده که موتورسیکلت در روزهای آلوده سال به عنوان متهم ردیف اول معرفی شوند. اما روغن موتور مناسب موتورسیکلت ها باید چه ویژگی داشته باشد تا علاوه بر کاهش آلایندگی سبب کاهش استهلاک نیز شود؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

روغن موتور پرتکس با استاندارد آلمانی

روغن موتورسیکلت «پرتکس» با تکیه به «روغن پایه» تمام سنتتیک و با استفاده از مواد افزودنی (ادتیو) مرغوب وارداتی منطبق بر شرایط جوی کشور تولید شده است. این روغن موتور تحت لیسانس آلمان و دارای استاندارد Jaso ma۲ تولید می شود، این استاندارد برای موتور سیکلت های جدید و مجهز به فناوری های روز مانند وجود سیستم کاتالیست، مناسب است.

باتوجه به اینکه طراحی پیشرانه موتورسیکلت ها هر روز ارتقا و فواصل بین قطعات و ضریب انتقال قدرت در گیربکس آن ها بهبود می یابد، باید از روانکاری که سطح استانداردی بالاتری دارد در پیشرانه این موتورسیکلت ها استفاده شود. از همین رو پرتکس روغن موتورهای با استاندارد API و سطح SN در سه گرید ۱۰W۳۰، ۱۰W۴۰ و ۱۰W۵۰ طراحی و تولید کرده است.

این روغن موتور ویژگی مهم ضذ لغزشی کلاچ را به دلیل ساختار ویژه مولکولی که می تواند به طور یکنواخت فاصله میان صفحات را پر کند را دارد. این ویژگی می تواند عمر مفید صفحه کلاچ را افزایش داده و استهلاک را کاهش دهد. با توجه به اینکه در فصل سرد سال میزان تولید آلاینده های ناشی از احتراق افزایش می یابد، ساختار این روغن موتور می تواند به بهترین شکل با کنترل دمای احتراق و کاهش سایش قطعات ضریب آلایندگی را کاهش دهد.

روغن موتور مناسب موتورسیکلت چیست؟

برای انتخاب روغن موتور جهت استفاده در موتورسیکلت ها باید به نکاتی توجه کرد، نخست اینکه سازنده هر موتورسیکلت براساس تکنولوژی به کار رفته در پیشرانه بهترین روانساز را در دفترچه راهنما آن معرفی کرده است. معمولا در این دفترچه ها حجم روغن موتور و سطح استاندارد آن ذکر شده است، در پیشرانه موتورسیکلت ها اگر روغن موتور کم ریخته شود زمینه لازم جهت افزایش استهلاک را فراهم می کند. اگر روغن موتور با حجم بیشتر ریخته شود، منجربه روغن ریزی و کاهش عملکرد سیستم انتقال قدرت خواهد شد.

روغن موتور خودرو مناسب استفاده در موتورسیکلت نیست

گاهی تصور می شود که می توان در موتورسیکلت ها از روغن موتور مناسب خودروها استفاده کرد، این درحالی است که تفاوت های فراوانی در ویژگی و ساختار روغن موتور خودروها و موتورسیکلت ها وجود دارد. در خودرو چند نوع روانکار برای اجزا و قطعات استفاده می شود، اما در موتورسیکلت فقط از یک روانکار برای تمام اجزای تولید و انتقال قدرت استفاده می شود. باتوجه به اینکه قدرت تولیدی در پیشرانه خودروها بیشتر از موتورسیکلت بوده و دمای احتراق نیز در آن ها بیشتر است، استفاده از روغن این وسایل نقلیه در موتورسیکلت ها می تواند سیستم کلاچ و ساختار پیشرانه را معیوب کند. بنابراین نباید از روغن موتور خودرو برای موتورسیکلت ها استفاده کرد.